Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε αδιέξοδο από την πρώτα κιόλας στιγμή της εφαρμογής του νέου ασφαλιστικού νόμου που ψήφισε στις 8 Μαΐου.
Αιτία του αδιεξόδου δεν είναι άλλη από το
ΕΚΑΣ που λαμβάνουν πάνω από 300.000 χαμηλοσυνταξιούχοι και το οποίο πρέπει να καταργηθεί σταδιακά από φέτος μέχρι το 2020 με στόχο την εξοικονόμηση 900 εκατ. ευρώ.
Οι θεσμοί ζητούν την αναδρομική επιστροφή του
ΕΚΑΣ που έλαβαν το α' εξάμηνο του 2016 όσοι χαμηλοσυνταξιούχοι δεν το δικαιούνται πια, ενώ η κυβέρνηση έχει βάλει βέτο σχέση με ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Παράλληλα ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο να επιστραφεί το ΕΚΑΣ μέχρι και σε 30 δόσεις, όπως προβλέπει τροπολογία που πέρασε η κυβέρνηση την περασμένη Κυριακή.
Εκτός από το ΕΚΑΣ, ανοιχτά μέτωπα στη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς αποτελούν το υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων και τα "κόκκινα" δάνεια. Πιο συγκεκριμένα, τα "αγκάθια" στην τρέχουσα διαπραγμάτευση κυβέρνησης-θεσμών είναι:
* Η σύμβαση για την παραχώρηση του Ελληνικού. Αναζητείται οριστική συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών πριν λήξει στις 23 Ιουνίου η παράταση 1 μηνός που έχει δοθεί.
* Η πώληση "κόκκινων" δανείων που έχουν εγγυήσεις του Δημοσίου σε funds αλλά και το ζήτημα που έχει προκύψει με την διαμόρφωση του επιτοκίου και αναζητείται συμβιβαστική λύση παρουσία και στελεχών της ΤτΕ.
* Θέματα νομικής ευθύνης και κάλυψης σε περίπτωση νομικών διώξεων των μελών του ΔΣ του Ταμείου Αξιοποίησης της Δημόσιας Περιουσίας.
Η διελκυστίνδα του ΕΚΑΣ
Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, τρία είναι τα βασικά σενάρια που "παίζουν" σε σχέση με τη διαχείριση της κρίσης που έχει ξεσπάσει γύρω από το ΕΚΑΣ:
1. Να επιστρέψουν αναδρομικά τη συγκεκριμένη παροχή την οποία έλαβαν το α' εξάμηνο του 2016 οι περίπου 80.000-100.000 χαμηλοσυνταξιούχοι οι οποίοι δεν τη δικαιούνται πλέον με βάση τα νέα εισοδηματικά κριτήρια τα οποία προβλέπει ο νόμος Κατρούγκαλου. Η επιστροφή αυτή θα γίνει σε 12 ισόποσες μηνιαίες παρακρατήσεις από τις
συντάξεις τους προκαλώντας έμμεση μείωση των αποδοχών τους έως 8,5-9% για το επόμενο 12μηνο. Οι δανειστές φέρονται να ζητούν αυτήν τη λύση.
2. Να επιστρέψουν αναδρομικά τη συγκεκριμένη παροχή την οποία έλαβαν το α' εξάμηνο του 2016 οι περίπου 80.000-100.000 πρώην δικαιούχοι του, αλλά μέσω περισσότερων μηνιαίων παρακρατήσεων.
Οι παρακρατήσεις αυτές θα μπορούσαν να φτάσουν ακόμα και τις 30 (εφόσον η κάθε δόση ξεπερνά τα 30 ευρώ), με ελάχιστο αριθμό τις 12. Η λύση αυτή προβλέπεται σε τροπολογία που ψήφισε η κυβέρνηση την περασμένη Κυριακή, η οποία όμως είχε… απορριφθεί δημοσίως από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, λίγο πριν ψηφιστεί.
3. Να μην επιστρέψουν αναδρομικά την παροχή που έλαβαν το α' εξάμηνο του 2016 οι 80.000-100.000 χαμηλοσυνταξιούχοι οι οποίοι δεν τη δικαιούνται με βάση τα νέα κριτήρια του νόμου Κατρούγκαλου. Τη δέσμευση ανέλαβε ο πρωθυπουργός την περασμένη Κυριακή, αν και δεν κατατέθηκε-ψηφίστηκε σχετική τροπολογία. Η λύση αυτή δεν είναι αποδεκτή από τους θεσμούς γιατί δημιουργεί φέτος μια "τρύπα" 84 εκατ. ευρώ. Η κυβέρνηση αυτή υποστηρίζει πως θα καλυφτεί από το Ταμείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης που θα συστήσει με στόχο τη στήριξη των ασθενών κοινωνικών ομάδων.
Η "τρύπα" από την αναδρομική επιστροφή του ΕΚΑΣ θα μπορούσε να φτάσει ακόμα και τα 300 εκατ. ευρώ την περίοδο 2016-2020, αν ακολουθούνταν η ίδια γραμμή σε κάθε ένα από τα παραπάνω έτη.
Πού εντοπίζονται οι διαφωνίες με τους θεσμούς
Κορυφαίο στέλεχος του υπ. Εργασίας ανέφερε στο Capital.gr πως αν και οι θεσμοί "συμφωνούν" με το χρονοδιάγραμμα μείωσης της κρατικής δαπάνης για το ΕΚΑΣ που προβλέπει η έκθεση του ΓΛΚ που συνοδεύει τον νόμο Κατρούγκαλου, βάζουν δύο ζητήματα στο τραπέζι :
· Να καταγραφεί ο ρυθμός σταδιακής κατάργησής του, χωρίς αλλαγές.
· Να υπάρξει ρητή σχετική αποτύπωση σε κανονιστικό κείμενο.
Σημειώνεται πως η έκθεση του ΓΛΚ προβλέπει τους εξής "ρυθμούς" μείωσης της δαπάνης για το ΕΚΑΣ:
- Το 2016 θα μειωθεί το 18% της δαπάνης του ΕΚΑΣ (168 εκατ. ευρώ).
- Το 2017 θα μειωθεί το 44% της ίδιας δαπάνης (401 εκατ. ευρώ).
- Το 2018 θα μειωθεί το 26% της δαπάνης (234 εκατ. ευρώ).
- Το 2019 θα μειωθεί το 6% (50 εκατ. ευρώ).
- Το 2020 θα μειωθεί το 6% (47 εκατ. ευρώ).
http://www.capital.gr/