Αυτή είναι η καλύτερη ελληνική ταινία των τελευταίων 40 χρόνων
ΤΑΙΝΙΕΣ 5:50:00 μ.μ.
Γιάγκος Αντίοχος
Οι Έλληνες σινεφίλ μίλησαν… Ύστερα από μια πρωτόγνωρη σε συμμετοχή ψηφοφορία, η οποία έγινε με τη χορηγία του 11888, η «Λούφα και Παραλλαγή» επιλέχτηκε ως η καλύτερη ελληνική ταινία των τελευταίων σαράντα χρόνων, αποδεικνύοντας ότι το εγχώριο σινεμά όταν θέλει μπορεί να συγκινήσει και να αποκτήσει άρρηκτους δεσμούς με το κοινό. Τη Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου στην ταινιοθήκη της Ελλάδας θα τιμηθούν οι συντελεστές της ταινίας σε μια προβολή στο πλαίσιο του Athens Open Air FestivalΓιατί υπάρχουν αρκετές φορές που ξεχνάμε τη σημασία που έχει το εγχώριο σινεμά. Η κρίση, η μηδενική κρατική επιχορήγηση, η κατάρρευση του εμπορικού σινεμά, οι νέοι δημιουργοί που έχουν εμμονικά το βλέμμα στο εξωτερικό, δημιούργησαν τα τελευταία χρόνια ερωτηματικά για την επιρροή και τη βαρύτητα της ντόπιας παραγωγής. Και να που η μεγάλη ψηφοφορία για την καλύτερη ταινία των σαράντα τελευταίων χρόνων, που έγινε με την χορηγία του 11888, θύμισε σε όλους μας την άρρηκτη, παθιασμένη σχέση που έχει ο κόσμος με τον ελληνικό κινηματογράφο. Τρανή απόδειξη, τα δεκάδες σχόλια που άφησαν οι αναγνώστες στο forum του athinorama.gr…
Να γιορτάσουμε τα σαράντα χρόνια του «αθηνοράματος» σε μια ανοιχτή, δημιουργική κινηματογραφική συζήτηση που θα έχει σαν μεγάλο νικητή τον εγχώριο κινηματογράφο, τον οποίο στηρίζει σταθερά και αμετάκλητα το περιοδικό από την πρώτη μέρα της κυκλοφορίας του. Η αποκορύφωση του επετειακού εορτασμού είναι το ανοιχτό στον κόσμο event που θα γίνει τη Δευτέρα 12/9 στην Ταινιοθήκη (στο πλαίσιο του Athens Open Air Film Festival ) όπου θα προβληθεί η νικήτρια ταινία «Λούφα και Παραλλαγή», θα βραβευτούν οι συντελεστές και θα ακολουθήσει ένα party με live μουσικές, ποτά, κέφι και χορό. Σας περιμένουμε όλους εκεί…
Δείτε τους 10 τυχερούς που κερδίζουν πρόσκληση για το event και όλες τις λεπτομέρειες για το διαγωνισμό εδώ.
Πάθος για τη «Λούφα»
Ας μην ξεχνάμε ότι το φιλμ υπήρξε ένα από τα καλύτερα δείγματα κωμωδίας στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά. Με μοναδική τόλμη μίλησε δέκα μόλις χρόνια μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας στη χώρα μας, για τη Χούντα των Συνταγματαρχών. Διαθέτοντας ένα αξεπέραστο, αιχμηρό χιούμορ έδειξε την κωμικοτραγική πλευρά της δικτατορίας, συνθέτοντας με δεξιοτεχνία το κοινωνικό παζλ μιας ανέκαθεν άναρχης Ελλάδας. Από τους ιδεολόγους, τους παρτάκηδες, τους ηδονιστές μέχρι τους ρουφιάνους και τα πιόνια του συστήματος, η «Λούφα» απεικόνισε με ακρίβεια την σύσταση της κοινωνίας, καυτηριάζοντας την ιδιοτέλεια και την ιδέα της υιοθέτησης της «αντιδικτατορικής αντίστασης» από τους πάμπολλους μετέπειτα μνηστήρες της. Όλα τα παραπάνω ντυμένα στο χακί, δοσμένα μέσα από το μικρόκοσμο του στρατού που αντανακλά με ακρίβεια το σουρεαλισμό και την παράνοια του ελληνικού παραδόξου.
Η υπόλοιπη δεκάδα
Από την έκτη θέση και μετά ξεκινά η παρουσία πιο πρόσφατων ταινιών, με τον αλληγορικό «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάνθιμου να κάνει την έκπληξη και να πλασάρεται πάνω από αρκετά φαβορί. Στην έβδομη θέση βρίσκεται το «Ταξίδι στα Κύθηρα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, τρεις ταινίες του οποίου βρίσκονται δικαιωματικά μέσα στην πρώτη δεκαπεντάδα («Μια Αιωνιότητα και μια Μέρα» και «Το Βλέμμα του Οδυσσέα» στην 13η και 14η θέση ). Η «Στρέλλα» του Πάνου Κούτρα στην όγδοη θέση αποδεικνύει ότι το 2009 υπήρξε όντως σημείο-τομή για το σύγχρονο ελληνικό σινεμά (κυκλοφόρησε και ο «Κυνόδοντας» τότε ), ενώ το «Αυτή η Νύχτα Μένει» του Νίκου Παναγιωτόπουλου βρίσκεται στην ένατη θέση, επιβεβαιώνοντας την αγάπη του κόσμου για τον πρόσφατα εκλιπόντα σκηνοθέτη. Τέλος, ο «Δεκαπενταύγουστος» που γύρισε το 2001 ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης συμπληρώνει τη δεκάδα. Ας επιστρέψουμε, όμως, στον μεγάλο νικητή της ψηφοφορίας.
Οι συντελεστές της «Λούφας» μιλούν στο «α»
Όσο για την επιλογή των αναγνωστών, να αναδείξουν την «Λούφα και Παραλλαγή» κορυφαία ταινία των τελευταίων σαράντα χρόνων, ο Έλληνας σκηνοθέτης σχολιάζει με το γνωστό, κοφτερό του χιούμορ, αυτό δηλαδή που αγαπήσαμε στις ταινίες του: «Χαίρομαι φυσικά που το κοινό εξακολουθεί να διασκεδάζει με το μύθο της “καθολικής αντίστασης του ελληνικού λαού κατά της Χούντας” και με την αντικομουνιστική προπαγάνδα ή συγκινείται με το δράμα μερικών δύστυχων αριστερών φαντάρων!».
Πετύχαμε τον πρωταγωνιστή της ταινίας Νίκο Καλογερόπουλο στην πατρίδα του την Κυπαρισσία όπου έχει φτιάξει και λειτουργεί τον πολιτιστικό χώρο «Τρενοτεχνείον». «Το αγαπάγαμε ρε φίλε αυτό που κάναμε τότε», μου λέει. Και η άγνωστη ιστορία από τα γυρίσματα της «Λούφας» που μου αφηγήθηκε λίγο αργότερα το αποδεικνύει περίτρανα: «Όταν έπεσε ξαφνικά χιόνι στην Πάρνηθα, ο Περάκης μας ζήτησε να κάνουμε άρον άρον γύρισμα για να γλιτώσουμε το ταξίδι στη βόρεια Ελλάδα. Εγώ δεν είχα προετοιμαστεί κατάλληλα, γιατί πάντοτε έκανα ασκήσεις πριν από ένα ρόλο…
Για τον Τάκη Σπυριδάκη, τον θρυλικό Παναγιώτη Μπαλούρδο, «σε μια τόσο μεγάλη επιτυχία δεν υπάρχει συνταγή». Όσο για τα γυρίσματα, «τα είχα όλα φρέσκα στο μυαλό μου, γιατί είχα απολυθεί τρία-τέσσερα χρόνια πριν. Είχα μνήμες από ανθρώπους που με ταλαιπώρησαν στο στρατό όπως τον Μπαλούρδο που έπαιξα». Ο Χρήστος Βαλαβανίδης, ο ταγματάρχης Καραβίδης του γραφείου Α2, με τη σειρά του μιλάει για μια ταινία «που έχει το κοκαλάκι της νυχτερίδας. Αυτό που θυμάμαι από τα γυρίσματα είναι τα πολλά γέλια και την απέλπιδα προσπάθεια του Νίκου Περάκη να κρατήσει μια σοβαρότητα – την οποία υπέσκαπτε σε κάθε ευκαιρία ο διευθυντής φωτογραφίας Γιώργος Πανουσόπουλος».
Επίσης, μας αποκαλύπτει το παρατσούκλι που έχει ο Νίκος Περάκης… «Γερμανό. Έτσι τον λέγαμε. Εκτός του ότι είχε ζήσει εκεί ήταν και πολύ οργανωμένος. Αυτό νομίζω είναι και το μυστικό της επιτυχίας του. Ο Περάκης έφερε συμμάζεμα και οργάνωση στο ελληνικό σινεμά, στο οποίο υπήρχε πολύ προχειράτζα». Οι περισσότεροι συντελεστές της «Λούφας και Παραλλαγής» θα δώσουν το «παρών» τη Δευτέρα 12/9 στη Λαΐδα της Ταινιοθήκης. Μη χάσετε, λοιπόν, την ευκαιρία να βρεθείτε στο κινηματογραφικό reunion της χρονιάς με αφορμή τα 40ά γενέθλια του «αθηνοράματος»!