Καταγγελίες στην ευρωβουλή για την εκχώρηση των αεροδρομίων
ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΡΟΗ 9:13:00 μ.μ.
Κατά τη συζήτηση για τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία ο ανεξάρτητος Ευρωβουλευτής επισήμανε στην παρευρισκόμενη Ευρωπαία επίτροπο Κορίνα Κρέτσου ότι «η ημικρατική γερμανική εταιρία Fraport αγόρασε αντί πινακίου φακής 14 περιφερειακά αεροδρόμια στην Ελλάδα. Σύμφωνα με όσα υπέγραψε έπρεπε να καταβάλει 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά ήδη πήρε προίκα 520 εκατομμύρια ευρώ», καθώς «στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Χανίων και Σκοπέλου», έχουν εκτελεστεί έργα ΕΣΠΑ αυτή τη στιγμή τα οποία αξίζουν 520 εκατομμύρια ευρώ» και τόνισε: «Οι κανονισμοί των Διαρθρωτικών Ταμείων, απαγορεύουν την ιδιωτικοποίηση έργων ΕΣΠΑ τουλάχιστον για 10 χρόνια. Άλλωστε αυτό απαγορεύεται και από το Άρθρο 107 της Συνθήκης περί κρατικών ενισχύσεων. Η Fraport ενέταξε το σχέδιό της στο σχέδιο Γιούνκερ όπου θα πάρει μία επένδυση ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ και στη συνέχεια επιδιώκει δάνεια 300 εκατομμύρια ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από την EBRD και ταυτόχρονα με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου».
Εξάλλου, στη συνεδρίαση στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που είχε ως αντικείμενο τη στρατηγική για τις αερομεταφορές στην Ευρώπη, ο Νότης Μαριάς τόνισε ότι «η νέα στρατηγική για τις αερομεταφορές πρέπει να στοχεύει στην ενίσχυση της βιομηχανίας και του τουρισμού», σημειώνοντας πως «αυτό σημαίνει κυρίως μέτρα κατά των μονοπωλιακών καταστάσεων όπως αποτελεί η περίπτωση της Fraport».
Επιπλέον, ο κ. Μαριάς, στην τοποθέτησή του, επισήμανε ότι «η Fraport εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και αεροδρόμια στα Βαλκάνια. Δεδομένου ότι μέτοχος της Fraport είναι η Lufthansa καθίσταται σαφές ότι η Fraport έχει πλέον μονοπωλιακή θέση στην Ελληνική αγορά μετατρέποντας την Ελλάδα σε γερμανικό τουριστικό προτεκτοράτο».
Κατόπιν αυτών, κατά τη ψηφοφορία στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο ο Νότης Μαριάς υπερψήφισε τροπολογία για κατάργηση της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, τροπολογία η οποία έλαβε 120 ψήφους υπέρ, και 417 κατά ενώ 4 Ευρωβουλευτές απείχαν.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΚΚΕ
Την ιδιωτικοποίηση 14 αεροδρομίων στην Ελλάδα που αποτελεί πολιτική της ΕΕ στη στρατηγική της για τις αερομεταφορές, κατήγγειλε και ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Σωτήρης Ζαριανόπουλος στη σχετική συζήτηση στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο.
Στην ομιλία του ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ ανέφερε συγκεκριμένα τα παρακάτω : «Τα αποτελέσματα του «Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού», της στρατηγικής αερομεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ιδιωτικοποίηση, υποδομών, υπηρεσιών και του εναέριου χώρου, βιώνουμε και στην Ελλάδα με την παράδοση από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, σε συνέχεια των προηγούμενων, 14 αεροδρομίων στην κοινοπραξία Φραπόρτ – Κοπελούζου.
Οι εργαζόμενοι της πολιτικής αεροπορίας, όλοι οι εργαζόμενοι στα αεροδρόμια μένουν κυριολεκτικά στον αέρα, μη γνωρίζοντας αν αύριο θα έχουν δουλειά, δικαιώματα.
Η ασφάλεια των πτήσεων, με τη λογική κόστους – οφέλους τίθεται σε κίνδυνο.
Ο τουρισμός που εξυπηρετείται από τα αεροδρόμια παραδίνεται σε συνδεδεμένους μεταφορικούς και τουριστικούς ομίλους. Κρατικές υπηρεσίες, όπως η Πυροσβεστική, τίθενται στην υπηρεσία του ιδιώτη.
Παραδίνεται ο έλεγχος του εναέριου χώρου σε ιδιωτικά μονοπώλια, πολλαπλασιάζοντας τους κινδύνους για ζωτικά κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας, σε μια περιοχή, το Αιγαίο και σε μια χρονική περίοδο που αυτά αμφισβητούνται ευθέως από τη Τουρκική ηγεσία με καθημερινή έμπρακτη αμφισβήτηση των συνόρων, εναέριων και θαλάσσιων και της συνθήκης της Λωζάνης που τα καθορίζει. Ο λαός να σταματήσει τη παράδοση των αεροδρομίων. Ενιαίος δημόσιος φορέας αερομεταφορών για τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα μονοπωλιακά κέρδη».
ΔΕΝ ΠΕΡΑΣΕ ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ
Δεν ευοδώθηκαν οι προσπάθειες του ευρωβουλευτή της ΛΑΕ Νίκου Χουντή, να επιδιώξει μέσω σημερινού ψηφίσματος στην Ευρωβουλή, την ακύρωση της πώλησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας στην Fraport.
Με την ευκαιρία σημερινής έκθεσης της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού, σχετικά με «τη στρατηγική για τις αερομεταφορές στην Ευρώπη», ο Νίκος Χουντής υποστηριζόμενος από την Σοφία Σακοράφα και ακόμα 4 ευρωβουλευτές της Ενωτικής Αριστεράς, είχε προτείνει τροπολογία με την οποία κατέκρινε τους όρους σύναψης της σχετικής συμφωνίας παραχώρησης.
Συγκεκριμένα, τονιζόταν «ο κεφαλαιώδης ρόλος» των μικρών και περιφερειακών αερολιμένων. «Η κύρωση της συμφωνίας για τα 14 αεροδρόμια ανάμεσα στην Ελλάδα και την Fraport, ήταν προϋπόθεση του τρίτου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής (…) και ως αποτέλεσμα πολιτικών πιέσεων που αντιβαίνουν στο δημόσιο συμφέρον και στα συμφέροντα των εργαζομένων. Επίσης, δεν προωθούν τη συνδεσιμότητα, την κοινωνική ένταξη, ή τα συμφέροντα των νησιωτικών περιφερειών και δεν είναι σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις και το δίκαιο του ανταγωνισμού. Κατά συνέπεια, ζητεί την ακύρωσή της» υπογράμμιζε η τροπολογία. Απορρίφθηκε με 120 ψήφους υπέρ, 417 κατά και 14 αποχές.
Μετά το τέλος της ψηφοφορίας, ο Νίκος Χουντής με δήλωσή του στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ευχαρίστησε τους ευρωβουλευτές που στήριξαν την τροπολογία και πρόσθεσε: «Ο αγώνας της ελληνικού λαού κατά του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας και των καταστροφικών πολιτικών του Μνημονίου θα συνεχισθεί με όλα τα μέσα, τόσο κινηματικά, όσο και νομικά».
Με την ευκαιρία σχετικής συζήτησης στην Ολομέλεια, ο ευρωβουλευτής Νότης Μαριάς, υπογράμμισε το ότι μέτοχος της Fraport είναι η Lufthansa, με συνέπεια να έχει πλέον η Fraport μονοπωλιακή θέση στην ελληνική αγορά, «μετατρέποντας την Ελλάδα σε γερμανικό τουριστκό προτεκτοράτο.
«Πρόκειται για μια αποικιακού τύπου παραχώρηση ελληνικής δημόσιας περιουσίας σε γερμανική κρατική επιχείρηση στο πλαίσιο των μνημονιακών επιταγών. Πρόκειται για παραχώρηση, η οποία διαλύει τις εργασιακές σχέσεις και θέτει κρατικές υπηρεσίες στην υπηρεσία της Fraport, όπως δηλαδή συμβαίνει με την Πυροσβεστική και το ΕΚΑΒ. Υποστηρίζω την τροπολογία για την κατάργηση της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport» υπογράμμισε.
Με δική του παρέμβαση στην Ολομέλεια, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Σωτήρης Ζαριανόπουλος υπογράμμισε τις οικονομικές, κοινωνικές και άλλες συνέπειες που απορρέουν από την εν λόγω παραχώρηση των 14 αεροδρομίων: «Οι εργαζόμενοι της πολιτικής αεροπορίας, όλοι οι εργαζόμενοι στα αεροδρόμια, μένουν κυριολεκτικά στον αέρα, μη γνωρίζοντας εάν θα έχουν δουλειά και δικαιώματα.
Η ασφάλεια των πτήσεων, με τη λογική κόστους – οφέλους τίθεται σε κίνδυνο. Ο τουρισμός που εξυπηρετείται από τα αεροδρόμια παραδίνεται σε συνδεδεμένους μεταφορικούς και τουριστικούς ομίλους. Κρατικές υπηρεσίες, όπως η πυροσβεστική, τίθενται στην υπηρεσία του ιδιώτη. Παραδίνεται ο έλεγχος του εθνικού εναέριου χώρου σε ιδιωτικά μονοπώλια, πολλαπλασιάζοντας τους κινδύνους για ζωτικά κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας, σε μια περιοχή του Αιγαίου και σε μια χρονική περίοδο που αυτά αμφισβητούνται ευθέως από την τουρκική ηγεσία με καθημερινή αμφισβήτηση των συνόρων εναέριων και θαλάσσιων και της Συνθήκης της Λοζάνης, που τα καθορίζει» είπε ο Σωτήρης Ζαριανόπουλος και κατέληξε: «Να σταματήσει ο λαός την παράδοση των αεροδρομίων. Ενιαίος δημόσιος φορέας αερομεταφορών για τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα μονοπωλιακά κέρδη».
Στα Χανιά Σακοράφα, Χουντής, Μαριάς
Υπενθυμίζεται ότι την ερχόμενη Δευτέρα, η Ανοικτή Πρωτοβουλία Πολιτών ενάντια στην εκχώρηση του Αεροδρομίου Δυτικής Κρήτης “Δασκαλογιάννης” διοργανώνει μεγάλη εκδήλωση στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου (ΚΑΜ) με ομιλητές τους ευρωβουλευτές Σοφία Σακοράφα, Νότη Μαριά και Νίκο Χουντή.
Στην ανακοίνωσή της, η Πρωτοβουλία τονίζει ότι «το κυρίαρχο για την πρωτοβουλία μας ήταν και εξακολουθεί να είναι η παραμονή του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης” της Δυτικής Κρήτης και των υπολοίπων 13 περιφερειακών αεροδρομίων στα χέρια του Ελληνικού λαού με την παράλληλη αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό τους διαμέσου ενός Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης Αερολιμένων όπου τα κέρδη τους θα επαναεπενδύονται για την καλύτερη προσβασιμότητα των Ελλήνων και ξένων επισκεπτών».
http://www.haniotika-nea.gr/