Οι «νάρκες» που αφήνει ο ΣΥΡΙΖΑ φεύγοντας -ΔΕΗ, ΔΕΚΟ, κόκκινα δάνεια
ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΡΟΗ 9:30:00 μ.μ.
«Αν το αποτέλεσμα είναι αυτό το οποίο θέλουμε, θα υπάρχει μια μεγάλη ικανοποίηση και μια μεγάλη αίσθηση ευθύνης για το τι έρχεται την επόμενη ημέρα», απαντά ο Κυριάκος Μητσοτάκης όταν τον ρωτούν οι δημοσιογράφοι για το αν θα πανηγυρίσει το βράδυ των εκλογών σε περίπτωση νίκης και αυτοδυναμίας της ΝΔ.
Τόσο ο ίδιος όσο και οι στενοί του συνεργάτες έχουν μελετήσει τα προβλήματα αυτά και σημειώνουν ότι είναι έτοιμοι να απενεργοποιήσουν τις νάρκες Τσίπρα, που κρίνουν ότι ακολουθεί πολιτική «καμένης γης» λίγο πριν αποχωρήσει από την εξουσία.
Η ωρολογιακή βόμβα της ΔΕΗ
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην ΔΕΗ και τα θέματα ενέργειας. Η μεγαλύτερη επιχείρηση της χώρας είναι στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, όπως επισημαίνουν στην Πειραιώς, ύστερα από την «καταστροφική πολιτική της κυβέρνησης». Η εταιρεία το 2014 είχε κεφαλαιοποίηση 2,5 δισεκ. ευρώ παρουσίαζε κέρδη 91 εκ. ευρώ και πέντε χρόνια μετά, η κεφαλαιοποίηση έχει πέσει στα 422 εκ. ευρώ και οι ζημιές ανέρχονται στα 542 εκ. ευρώ.
Αν συμπεριληφθούν και οι διακοπτόμενες δραστηριότητες, που περιλαμβάνουν τις προς πώληση μονάδες Μελίτης και Μεγαλόπολης, τότε οι συνολικές ζημίες του 2018 ανέρχονται στα 903,7 εκατ. ευρώ. Συνεργάτες του κ. Μητσοτάκη μιλούν ευθέως για μια εταιρεία στο χείλος της καταστροφής και ο πρόεδρος της ΝΔ, δήλωσε στον ΣΚΑΪ ότι «θα αναζητηθούν ευθύνες γι’ αυτούς οι οποίοι θα μας παραδώσουν τη Δ.Ε.Η. σ’ αυτά τα οικτρά χάλια».
Ταυτόχρονα όμως ο κ. Μητσοτάκης επαναλαμβάνει σε όλους τους τόνους ότι η επιχείρηση θα σωθεί. Στο πλάνο σωτηρίας δεν περιλαμβάνεται προς το παρόν η αύξηση των τιμολογίων καθώς χαρακτηρίζεται «πλάνο για γέλια» που απλώς θα δώσει μια ανάσα λίγων μηνών. Θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τους καταναλωτές χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα για τη σωτηρία της ΔΕΗ. Στο τραπέζι, σύμφωνα με πληροφορίες του iefimerida, βρίσκονται διάφορα σενάρια αναδιάρθρωσης της εταιρείας ή αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή χωρίς να έχουν ληφθεί ακόμα οι τελικές αποφάσεις, οι οποίες δεν αναμένεται να είναι εύκολες.
Οι παραπαίουσες ΔΕΚΟ
Δεν είναι βέβαια η μόνη νάρκη που έχουν εντοπίσει οι συνεργάτες του Κυριάκου Μητσοτάκη. «Τραγική» κρίνεται η κατάσταση σε ΔΕΚΟ όπως οι αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, αλλά, και στα ΕΛΤΑ. Τα ελλείμματα συνεχώς αυξάνονται, ενώ το έργο που παράγουν κρίνεται επιεικώς «απογοητευτικό», όπως αναφέρουν πηγές της Πειραιώς στο iefimerida. Μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο η διοίκηση των ΕΛΤΑ είχε προειδοποιήσει για τον κίνδυνο στάσης πληρωμών και τα χειρότερα αποφεύχθηκαν με τις κρατικές ενισχύσεις. Την ίδια ώρα, τέσσερις στους δέκα συρμούς της Αττικό Μετρό είναι εκτός λειτουργίας, ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τα μισά λεωφορεία που κινούνται στους δρόμους της Αθήνας. Ειδικά στις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας παρατηρείται ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα, οι έλεγχοι είναι περιορισμένοι και η εξυπηρέτηση των πολιτών ανεπαρκής.
Κρίσιμο στοίχημα αποτελεί για την επόμενη κυβέρνηση να βρει λεωφορεία που θα μεγαλώσουν το στόλο του ΟΑΣΑ. «Πρέπει στους δρόμους της Αθήνας να εμφανιστούν περισσότερα οχήματα για να εξυπηρετούν τους πολίτες», σημειώνει συνεργάτης του κ. Μητσοτάκη στο iefimerida, ενώ για τον ΟΑΣΘ εξετάζεται ως λύση η συνεργασία με το ΚΤΕΛ. Άλλωστε ο πρόεδρος της ΝΔ επισκέφτηκε πρόσφατα το ΚΤΕΛ Ηρακλείου, που θεωρείται άκρως επιτυχημένο παράδειγμα, ενημερώθηκε για τη λειτουργία του και ίσως αποτελέσει την λύση που αναζητά για ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης.
Ο γόρδιος δεσμός των κόκκινων δανείων
Μια ακόμα νάρκη που πρέπει να απενεργοποιηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά τις εκλογές είναι τα κόκκινα δάνεια των τραπεζών, που απειλούν συνολικά το τραπεζικό σύστημα. Πηγές της ΝΔ χαρακτηρίζουν «παγκοσμίως πρωτοφανές τόσο μεγάλο στοκ κόκκινων δανείων», καθώς, επί ΣΥΡΙΖΑ τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια έφτασαν από το 35% στο 45% του συνόλου των δανείων. Κατηγορούν την κυβέρνηση ότι δεν έχει συζητήσει καν ένα σχέδιο για την αποκλιμάκωση του κινδύνου, τη στιγμή που η τράπεζα της Ελλάδος έχει παρουσιάσει το δικό της σχέδιο από τον περασμένο Νοέμβριο, ενώ σχέδιο υπάρχει και από το ΤΧΣ.
Η «μαύρη τρύπα» των αναδρομικών
Σε δημοσιονομική βόμβα μπορεί να εξελιχθούν τα αναδρομικά των συνταξιούχων. Προς το παρόν υπάρχουν μόνο φήμες για τις εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις που αφορούν καθαρό ποσό 2,5 δισεκ. ευρώ σε ετήσια βάση. Η απερχόμενη κυβέρνηση άφησε το θέμα να λιμνάζει και η τύχη του νόμου Κατρούγκαλου στο ΣτΕ θα κρίνει τους χειρισμούς της επόμενης ημέρας.
Και βέβαια, είναι άλλο να αποφασίσει η δικαιοσύνη την καταβολή των αναδρομικών ενός έτους που είναι άκρως διαχειρίσιμο και διαφορετικό αυτό να επεκτείνεται σε βάθος 4ετίας που σημαίνει επιβάρυνση με 10 δισεκ. Ο κ. Μητσοτάκης έχει υπογραμμίσει ότι η Ν.Δ. θα σεβαστεί τις αποφάσεις, αλλά στο πλαίσιο των δημοσιονομικών περιθωρίων.
.iefimerida.gr