Για τον κίνδυνο πρόκλησης ενός σοβαρού ατυχήματος μεταξύ των τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών που εισέρχονται μαζικά στο FIR Αθηνών παραβιάζοντας τον ελληνικό εναέριο χώρο, πετώντας ακόμη και πάνω από ελληνικά νησιά, και των μαχητικών αεροσκαφών επιφυλακής της Πολεμικής Αεροπορίας προειδοποίησαν σήμερα ο Πάνος Καμμένος και ο αρχηγός ΓΕΑ αντιπτέραρχος Χρήστος Βαϊτσης.
«Ό,τι εισέρχεται στον ελληνικό εναέριο χώρο αναχαιτίζεται» είπε ο κ. Καμμένος. Σημείωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Εθνικής Άμυνας: «Αυτό που θέλω να σας τονίσω είναι ότι εμείς ακολουθούμε τις πάγιες αποφάσεις και τις στρατηγικές τις οποίες κρατούν οι Ένοπλες Δυνάμεις ανεξαρτήτως κυβερνήσεων. Ό,τι εισέρχεται στον ελληνικό εναέριο χώρο αναχαιτίζεται, όποιο πλοίο εισέρχεται εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων χωρίς τα προβλεπόμενα από το διεθνές δίκαιο παρακολουθείται, γίνεται ανάγνωση των σχετικών σημάτων και αυτό αφορά όλα τα μέσα τα οποία παραβιάζουν τους διεθνείς κανόνες».
Αρχηγός ΓΕΑ: Πάντα υπαρκτή η πιθανότητα ενός ατυχήματος
Στη συνέχεια της συνέντευξης Τύπου ο κ. Καμμένος ρωτήθηκε αν κατά τη διάρκεια κάποιας εμπλοκής ανάμεσα στα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη επιφυλακής και τα τουρκικά μαχητικά που παραβιάζουν τον ελληνικό εναέριο χώρο μπορεί να γίνει χρήση όπλων. «Υπάρχουν συγκεκριμένοι σχεδιασμοί οι οποίοι προβλέπονται. Εάν θέλετε ο Αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας να σας κάνει μια ανάλυση πολύ ευχαρίστως. Υπάρχουν κάποιες διαδικασίες οι οποίες ακολουθούνται, δεν φτάνουμε στη χρήση όπλων» απάντησε ο υπουργός Άμυνας.
Λαμβάνοντας τον λόγο, ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας αντιπτέραρχος Χρήστος Βαϊτσης υπογράμμισε: «Αν μου επιτρέπετε να «μεταφράσω» αυτά που είπε ο κ. υπουργός δεν νομίζω ότι υπήρξε μορφή απειλής ότι θα χρησιμοποιήσουμε όπλα εάν μπαίνουν μέσα. Το ατύχημα έγκειται, όπως είπε προηγουμένως ο κ. Υπουργός, στο ότι σε ένα τόσο μικρό εναέριο χώρο για τα δεδομένα των αεροπορικών επιχειρήσεων βρίσκονται πάρα πολλά αεροπλάνα μαζί – συνήθως αυτοί μπαίνουν με έξι έως οκτώ αεροσκάφη και άλλα δύο τα δικά μας δέκα – κάνοντας εμπλοκές και διαφόρους ελιγμούς. Πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος να συμβεί κάποιο αεροπορικό ατύχημα, όπως μπορεί να συμβεί όχι μόνο στις εμπλοκές στο Αιγαίο, αλλά και στην καθημερινή εκπαίδευση όλων των αεροποριών του κόσμου. Αυτό νομίζω ότι είναι πάντα ένας κίνδυνος, πολύ δε περισσότερο όταν δεν γνωρίζεις. Στην εκπαίδευση γνωρίζουμε, έχουμε συγκεκριμένους κανόνες εμπλοκής, έχουμε συγκεκριμένα επίπεδα πτήσεως για κάθε ένα σχηματισμό. Όταν όμως εμείς δεν γνωρίζουμε πώς θα κινηθούν τα τουρκικά αεροσκάφη φυσικά είναι πολύ πιο επικίνδυνο να εμπλέκεσαι μαζί τους και η πιθανότητα για τη δημιουργία ενός ατυχήματος είναι πάντα υπαρκτή».
Καμμένος: Έγιναν αναφορές για επικίνδυνους χειρισμούς Τούρκων από κυβερνήτες συμμαχικών πλοίων
«Θα σας πω ότι κατά την τελευταία περίοδο είχαμε και γεγονότα τα οποία έγιναν και τα οποία δεν αφορούσαν μόνο τον ελληνικό εναέριο χώρο ή ελληνικά μέσα αλλά αφορούσαν και νατοϊκά μέσα» είπε ο κ. Καμμένος εξηγώντας ότι η ελληνική πλευρα ενημερώνει τους συμμάχους. «Είχαμε περιπτώσεις που οι αναφορές έγιναν από κυβερνήτες συμμαχικών πλοίων για επικίνδυνους χειρισμούς από την πλευρά της Τουρκίας και παραβίαση διεθνών κανονισμών» είπε ο υπουργός Άμυνας και συμπλήρωσε: «Οι δε συχνές επισκέψεις στο ανατολικό Αιγαίο Υπουργών Άμυνας και Υπουργών συμμαχικών κυβερνήσεων, δίνουν τη δυνατότητα να έχουν και μια ιδία άποψη γι αυτές τις προκλητικές ενέργειες. Οι υπερπτήσεις σε χαμηλό ύψος, οι υπερπτήσεις γενικότερα, οι παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου, οι παραβάσεις, η είσοδος σε ελληνικά χωρικά ύδατα, καταγράφονται και έχουν δημιουργήσει μια απόλυτα σαφή εικόνα στη συμμαχία για την τουρκική πολιτική. Και νομίζω ότι αυτό βοηθάει στο να γίνουν αντιληπτές πολύ καλύτερα οι ελληνικές θέσεις που έχουμε επί χρόνια. Δεν ξεκίνησαν χθες οι παραβιάσεις και οι παραβάσεις, είναι ένα φαινόμενο το οποίο παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια. Πλέον οι σύμμαχοι έχουν ιδία εικόνα».
Επικοινωνία αρχηγών ΓΕΑ και ΓΕΕΘΑ με την τουρκική πλευρά
Για το αν ενεργοποιείται η περίφημη «κόκκινη» τηλεφωνική γραμμή μεταξύ των αρχηγών γενικών επιτελείων Ελλάδος και Τουρκίας που σκοπό έχει την αποτροπή πιθαού θερμού επεισοδίου ο κ. Καμμένος σημείωσε ότι «υπάρχει μια επικοινωνία, ιδίως των Αρχηγών με τους ομολόγους τους. Υπήρξε πρόσφατα επικοινωνία του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, υπήρξε και συνάντηση. Σε πολιτικό επίπεδο υπάρχει ενημέρωση προς την άλλη πλευρά. Εγώ θέλω να σας πω ότι είχαμε μια τελευταία συνομιλία με τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ μετά την επιστολή η οποία απεστάλη από το Υπουργείο Εξωτερικών, τον ενημέρωσα και μάλιστα του επισήμανα ότι τέτοιου είδους συμπεριφορές μπορεί να οδηγήσουν πολύ εύκολα και σε ένα ατύχημα, διότι αντιλαμβάνεστε ότι η παραβίαση του εθνικού εναερίου χώρου η οποία έχει ως αποτέλεσμα μια αερομαχία, με τις ταχύτητες που γίνεται, με τα μέσα που χρησιμοποιούνται, είναι πάρα πολύ επικίνδυνο να οδηγήσουν και σε ένα ατύχημα στο Αιγαίο. Εμείς, βεβαίως, δεν θα σταματήσουμε να διαφυλάττουμε την εθνική κυριαρχία της χώρας ούτε θα παραιτηθούμε των δικαιωμάτων της αντιμετώπισης, όπως προβλέπεται από τους στρατιωτικούς σχεδιασμούς».
«Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι η Τουρκία οφείλει να σταματήσει αυτές τις προκλητικές συμπεριφορές που μπορεί να οδηγήσουν σε μια ένταση. Με πολύ μεγάλη προσοχή λοιπόν η ελληνική πλευρά, διασφαλίζοντας τα κυριαρχικά δικαιώματα, αντιμετωπίζει αυτές τις προκλήσεις, αλλά ζητά επίσης να σταματήσουν αμέσως αυτού του είδους τακτικές» τόνισε ο Πάνος Καμμένος.
Καμμένος: Δεν ωφελεί σε τίποτα να πάρω τηλέφωνο το Τούρκο υπουργό!
Εντυπώση προκάλεσε η δήλωση του υπουργού Εθνικής Άμυνας ότι δεν ωφελεί σε τίποτα να συνομιλήσει τηλεφωνικά με τον Τούρκο υπουργό Άμυνας.
«Με τον Τούρκο Υπουργό μιλάω ενώπιον των Υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ, γιατί αντιλαμβάνεστε το να πάρω ένα τηλέφωνο τον Τούρκο Υπουργό και να μιλήσω τηλεφωνικά δεν ωφελεί σε τίποτα. Ενώπιον όμως των Υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ και ενώπιον του Γενικού Γραμματέα του ΝΑΤΟ επανειλημμένως το έχω κάνει και θα το ξανακάνω, όπως επίσης και στα Συμβούλια Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μην ξεχνάτε ότι μετά την απόφαση του 2008 με τη συμφωνία για τη μετανάστευση, όπου τα ελληνικά σύνορα, τα ελληνικά χωρικά ύδατα, ο ελληνικός εναέριος χώρος θεωρείται και ευρωπαϊκός εναέριος χώρος. Δεν έχουμε λοιπόν παραβίαση μόνο των ελληνικών χωρικών υδάτων, του ελληνικού εναέριου χώρου, αλλά και του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου και των ευρωπαϊκών χωρικών υδάτων» τόνισε ο κ. Καμμένος και καταλήγοντας είπε: «Εδώ, λοιπόν, είναι προτιμότερο αυτού του είδους οι παρεμβάσεις να γίνονται παρουσία των συμμάχων. Δε νομίζω ότι θα ωφελούσε μια προσωπική συνομιλία την οποία εξάλλου την έχει το Υπουργείο Εξωτερικών που είναι και ο αρμόδιος χειριστής των θεμάτων αυτών».
Διαβάστε τις ακριβείς δηλώσεις του Πάνου Καμμένου και του αρχηγού ΓΕΑ αντιπτέραρχου Χρήστου Βαϊτση στη σημερινή συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας για την μεταφορά της θαυματουργής εικόνας της Παναγίας Σουμελά στο Πεντάγωνο:
ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Xθες οι Τούρκοι για μία ακόμα φορά ανακίνησαν αυτό το γνωστό θέμα ζητώντας τη δικαστική συνδρομή της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου για την υποτιθέμενη – όπως αυτοί υποστηρίζουν – κατάρριψη τουρκικού F16 το 1996. Θα ήθελα το σχόλιό σας για αυτό το θέμα.
Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Δεν γνωρίζουμε κάτι για κατάρριψη τουρκικού F 16.
ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Κύριε Υπουργέ σήμερα αποκαλύπτεται ένα έγγραφο από Έλληνες διπλωμάτες στις Βρυξέλλες, στην έδρα του ΝΑΤΟ, όπου αναφέρουν ότι η Τουρκία ζητά την απόσυρση του ΝΑΤΟ από το Αιγαίο. Κατ’ αρχήν είστε ενήμερος για αυτό; Και δεύτερον σκοπεύετε να προβείτε σε κάποιες πολιτικές κινήσεις σε συντονισμό βέβαια με το Μέγαρο Μαξίμου;
Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Αυτό που γνωρίζω είναι ότι η συμφωνία αυτή που επετεύχθη σε πολιτικό επίπεδο από τους Υπουργούς Άμυνας του ΝΑΤΟ ήταν μία συμφωνία επωφελής για την Ελλάδα. Μόνο και μόνο αν υπάρχει τέτοιο αίτημα αντιλαμβάνεστε ότι αυτό επιβεβαιώνεται για μια ακόμα φορά. Θεωρώ επίσης ότι είναι σημαντικό να αναφέρουμε – γιατί ασκήθηκε πολύ μεγάλη κριτική για αυτή τη συμφωνία – είναι ότι αυτή η συμφωνία λειτούργησε. Από 5000-8000 εισόδους που είχαμε την ημέρα φτάσαμε στο μηδέν. Ανεξαρτήτως λοιπόν των προβλημάτων που μπορεί να δημιουργήθηκαν πράγματι αυτή η συμφωνία έχει ένα αποτέλεσμα.
Είναι αλήθεια ότι από την πρώτη στιγμή, παρότι σε πολιτικό επίπεδο – γιατί όπως θυμάστε έγινε πρώτα τριμερής συνάντηση – μεταξύ εμού, της Υπουργού Άμυνας της Γερμανίας και του Υπουργού Άμυνας της Τουρκίας, που υπεγράφη, από την πλευρά της στρατιωτικής επιτροπής της Τουρκίας είχαν ενστάσεις από την πρώτη στιγμή για αυτή τη συμφωνία. Όμως αυτή η συμφωνία έχει συμφωνηθεί από όλες τις χώρες μέλη του ΝΑΤΟ, έχει συμφωνηθεί από την πολιτική ηγεσία της Τουρκίας, όποιες ενέργειες και αν γίνονται αυτή τη στιγμή αναφέρονται στο σύνολο – η Ελλάδα έδωσε διπλωματική άδεια για το σύνολο των ελληνικών χωρικών υδάτων – και η συμφωνία λειτούργησε. Από εκεί και πέρα οποιεσδήποτε αντιθέσεις αφορούν τα εσωτερικά μιας άλλης χώρας και δεν θα ήθελα να μπω σε αυτό. Εμείς τηρούμε τη συμφωνία και πιστεύουμε ότι αυτή η συμφωνία είναι προς όφελος όλων, και της Ελλάδος και της Τουρκίας, αλλά και των χωρών μελών του ΝΑΤΟ.
ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Είναι άξια παρακολούθησης από το Υπουργείο η δικαστική κίνηση της οικογένειας του Τούρκου πιλότου που σκοτώθηκε το 1996 και πιστεύετε ότι εμπεριέχονται στοιχεία πολιτικής διάστασης;
Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Δεν γνωρίζουμε κάτι. Για την Ελλάδα δεν υπάρχει καμία κατάρριψη αεροσκάφους. Από εκεί και πέρα το τι γίνεται στην τουρκική Δικαιοσύνη είναι δικό τους θέμα.
ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Κύριε Υπουργέ κατατίθεται αύριο το πολυνομοσχέδιο και ως τροπολογία ο αυτόματος «κόφτης» δημοσιονομικών μεγεθών. Θα συμπεριληφθούν οι αμυντικές δαπάνες στον αυτόματο «κόφτη»; Μετά και την τέταρτη απόφαση του Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας και τη δεύτερη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την αποκατάσταση μισθών και συντάξεων των στρατιωτικών στα επίπεδα του 2012 το Υπουργείο θα εντείνει τις προσπάθειες προς την κυβέρνηση να υλοποιηθούν αυτές οι αποφάσεις;
Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Πάμε πρώτα στον περίφημο «κόφτη», εγώ τον ονομάζω «βαλβίδα», επειδή πρόκειται για ένα μέτρο το οποίο είμαι βέβαιος ότι δεν θα ενεργοποιηθεί ποτέ. Ασχέτως λοιπόν αν ενεργοποιηθεί ή όχι – πιστεύω ότι δεν θα ενεργοποιηθεί ποτέ – όπως ξέρετε εξαιρούνται οι αμυντικές δαπάνες. Δεν υπάρχει θέμα όσον αφορά τις αμυντικές δαπάνες.
Όσον αφορά το θέμα της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας ξέρετε ότι η δέσμευση της κυβέρνησης και η δική μου προσωπικά είναι αυτές οι αποφάσεις να υλοποιηθούν άμεσα. Εμείς έχουμε πράξει αυτά που οφείλουμε να πράξουμε προς το Υπουργείο Οικονομικών. Όπως ξέρετε, η μη παρουσία μας στο Συμβούλιο Επικρατείας κατά την τελευταία συνεδρίαση ήταν ξεκάθαρη της πολιτικής απόφασης που έχουμε λάβει και ζητούμε την άμεση εφαρμογή των αποφάσεων του Συμβουλίου Επικρατείας.
Όσον αφορά δε το οικονομικό θέμα, δηλαδή το ταμειακό θέμα, από την πρώτη στιγμή διασφαλίσαμε από κωδικούς των εξοπλιστικών που περικόπηκαν, τα χρήματα αυτά που οφείλουμε να δώσουμε ως απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου της χώρας. Πιστεύουμε ότι το συντομότερο δυνατόν θα υλοποιηθεί. Είναι σημαντικό ότι στις 24 του μήνα έχουμε μια απόφαση του Eurogroup που ουσιαστικά κλείνει μια ολόκληρη εποχή, η Ελλάδα μπαίνει σε έναν άλλο ρυθμό με άλλες δυνατότητες, οι οποίες έχουν αρχίσει πλέον να διαφαίνονται. Βεβαίως την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας οφείλουμε να την εφαρμόσουμε και θα την εφαρμόσουμε.
ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Κύριε Υπουργέ υπάρχει μία σημερινή δήλωση του εκπροσώπου Τύπου του τουρκικού Υπουργείου Οικονομικών ο οποίος εγκαλεί τις ελληνικές αρχές διότι όπως αναφέρει αγνοούν τις υποχρεώσεις τους έναντι της – κατά τα λεγόμενά του – «τουρκικής μειονότητας» της Θράκης. Αποτυπώνεται μια διαρκής επαναδιατύπωση όλων των πάγιων διεκδικήσεων και προκλήσεων της Άγκυρας τον τελευταίο καιρό και μάλιστα σε όλο το εύρος των θεμάτων. Σας απασχολεί πως το αντιμετωπίζετε;
Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Η Συνθήκη της Λωζάννης είναι ξεκάθαρη, δεν υφίσταται τουρκική μειονότητα στη Θράκη. Η Συνθήκη της Λωζάννης η οποία έχει υπογραφεί και από την Τουρκία, αναγνωρίζει θρησκευτική μειονότητα στη Θράκη και δεν νομίζω ότι υπάρχει θέμα ανατροπής μίας διεθνούς συμβάσεως, όπως είναι η Συνθήκη της Λωζάννης, που δεν μπορεί να ανατραπεί από την οποιαδήποτε απόφαση κάποιου γραφειοκράτη οποιουδήποτε υπουργείου Οικονομικών ή άλλο. Η Συνθήκη της Λωζάννης είναι ξεκάθαρη, μιλάει για θρησκευτική μειονότητα στη Θράκη και εθνική μειονότητα των Ελλήνων στην Ίμβρο, την Τένεδο, στα παράλια της Μικράς Ασίας και στην Κωνσταντινούπολη.
ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Κύριε Υπουργέ, το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε μια κλιμάκωση της τουρκικής επιθετικότητας στο Αιγαίο. Πρόσφατα, πέρασαν τόσες φορές πάνω από ελληνικό έδαφος όσες δεν είχαν περάσει τα τελευταία 2-3 χρόνια. Επίσης, οι παραβιάσεις έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τις τελευταίες ημέρες και θεωρώ ότι δεν είναι τυχαία ακόμα η ανακίνηση του θέματος αναφορικά με την υποτιθέμενη κατάρριψη του τουρκικού αεροσκάφους από αντίστοιχο ελληνικό. Υπάρχει μια εξήγηση από την ελληνική πλευρά, από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, για ποιο λόγο έχουμε αυτή την έξαρση της τουρκικής επιθετικότητας στο Αιγαίο το τελευταίο χρονικό διάστημα;
Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Αυτό αφορά κυρίως το Υπουργείο Εξωτερικών. Αυτό που θέλω να σας τονίσω είναι ότι εμείς ακολουθούμε τις πάγιες αποφάσεις και τις στρατηγικές τις οποίες κρατούν οι Ένοπλες Δυνάμεις ανεξαρτήτως κυβερνήσεων. Ό,τι εισέρχεται στον ελληνικό εναέριο χώρο αναχαιτίζεται, όποιο πλοίο εισέρχεται εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων χωρίς τα προβλεπόμενα από το διεθνές δίκαιο παρακολουθείται, γίνεται ανάγνωση των σχετικών σημάτων και αυτό αφορά όλα τα μέσα τα οποία παραβιάζουν τους διεθνείς κανόνες.
Η έξαρση των προκλήσεων εκ μέρους της Τουρκίας βεβαίως και μας απασχολεί. Έχουμε, όπως γνωρίζετε, ενημερώσει επανειλημμένως και μέσω του Υπουργείου Εξωτερικών και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και τους συμμάχους αλλά και όλες τις χώρες-μέλη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Η παρουσία των πλοίων του ΝΑΤΟ στην περιοχή δίνει πλέον τη δυνατότητα να έχουν και οι ίδιοι την εικόνα αυτών των παραβιάσεων. Όμως, επειδή αντιλαμβάνομαι ότι αναφέρεστε ιδίως στις δύο τελευταίες ημέρες, θέλω να σας πω ότι παραβίαση δεν είναι μόνο η είσοδος μαχητικών αεροσκαφών μέσα στον ελληνικό εναέριο χώρο. Και αυτές οι παραβιάσεις των τελευταίων ωρών, οι περίπου 80 παραβιάσεις οι οποίες ανακοινώθηκαν από το ΓΕΕΘΑ, αφορούν περισσότερο ελικόπτερα τα οποία απονηώνονται από τουρκικά πλοία που βρίσκονται εντός των διεθνών χωρικών υδάτων στο πλαίσιο της άσκησης «Λευκή Θύελλα» που έχει ξεκινήσει από την Τουρκία τις τελευταίες ώρες.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υποβαθμίζουμε αυτές τις παραβιάσεις. Επαναλαμβάνω πως ότι παραβιάζει ελληνικό εναέριο χώρο, αναχαιτίζεται. Μακάρι η Τουρκία να έχει αντιληφθεί ότι αυτού του είδους οι προκλήσεις δημιουργούν πρόβλημα και στους ίδιους και ότι αυτή η προκλητική συμπεριφορά δεν βοηθά στη βελτίωση των καλών σχέσεων των δύο χωρών που επιδιώκουμε όλοι. Πιστεύω ότι είναι και στο πλαίσιο των πολιτικών εξελίξεων που έχουμε στην Τουρκία τις τελευταίες ημέρες. Από εκεί και πέρα, η δική μας θέση είναι σταθερή και θα παραμείνει σταθερή ανεξαρτήτως των πολιτικών προθέσεων. Οι Ένοπλες Δυνάμεις κάνουν τη δουλειά τους, όπως πρέπει να την κάνουν, όπως προβλέπουν οι σχεδιασμοί και αυτοί οι σχεδιασμοί εφαρμόζονται. Σας διαβεβαιώνω ότι εφαρμόζονται με απόλυτη συνέπεια.
ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Κύριε Υπουργέ πιάνομαι από αυτό που είπατε ότι ενημερώνετε, κάνετε διαβήματα στους συμμάχους. Τι απάντηση παίρνετε;
Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Θα σας πω ότι κατά την τελευταία περίοδο είχαμε και γεγονότα τα οποία έγιναν και τα οποία δεν αφορούσαν μόνο τον ελληνικό εναέριο χώρο ή ελληνικά μέσα αλλά αφορούσαν και νατοϊκά μέσα. Είχαμε περιπτώσεις που οι αναφορές έγιναν από κυβερνήτες συμμαχικών πλοίων για επικίνδυνους χειρισμούς από την πλευρά της Τουρκίας και παραβίαση διεθνών κανονισμών. Οι δε συχνές επισκέψεις στο ανατολικό Αιγαίο Υπουργών Άμυνας και Υπουργών συμμαχικών κυβερνήσεων, δίνουν τη δυνατότητα να έχουν και μια ιδία άποψη γι αυτές τις προκλητικές ενέργειες. Οι υπερπτήσεις σε χαμηλό ύψος, οι υπερπτήσεις γενικότερα, οι παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου, οι παραβάσεις, η είσοδος σε ελληνικά χωρικά ύδατα, καταγράφονται και έχουν δημιουργήσει μια απόλυτα σαφή εικόνα στη συμμαχία για την τουρκική πολιτική. Και νομίζω ότι αυτό βοηθάει στο να γίνουν αντιληπτές πολύ καλύτερα οι ελληνικές θέσεις που έχουμε επί χρόνια. Δεν ξεκίνησαν χθες οι παραβιάσεις και οι παραβάσεις, είναι ένα φαινόμενο το οποίο παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια. Πλέον οι σύμμαχοι έχουν ιδία εικόνα.
ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Κύριε Υπουργέ, σε μέρες εντάσεων, κατά το πρόσφατο παρελθόν, θυμάμαι ότι ενεργοποιείται συνήθως «κόκκινη γραμμή» μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μεταξύ των Υπουργών Άμυνας κυρίως και των Αρχηγών ΓΕΕΘΑ. Θυμάμαι ότι οι προκάτοχοί σας στο πρόσφατο παρελθόν την είχαν χρησιμοποιήσει σε ημέρες εντάσεων ή κάποιων γεγονότων. Εσείς έχετε κάνει αντίστοιχη χρήση της «κόκκινης γραμμής» με τον Τούρκο ομόλογό σας και αν όχι, για ποιο λόγο;
Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Κατ’ αρχήν θέλω να σας πω ότι υπάρχει μια επικοινωνία , ιδίως των Αρχηγών με τους ομολόγους τους. Υπήρξε πρόσφατα επικοινωνία του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, υπήρξε και συνάντηση. Σε πολιτικό επίπεδο υπάρχει ενημέρωση προς την άλλη πλευρά. Εγώ θέλω να σας πω ότι είχαμε μια τελευταία συνομιλία με τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ μετά την επιστολή η οποία απεστάλη από το Υπουργείο Εξωτερικών, τον ενημέρωσα και μάλιστα του επισήμανα ότι τέτοιου είδους συμπεριφορές μπορεί να οδηγήσουν πολύ εύκολα και σε ένα ατύχημα, διότι αντιλαμβάνεστε ότι η παραβίαση του εθνικού εναερίου χώρου η οποία έχει ως αποτέλεσμα μια αερομαχία, με τις ταχύτητες που γίνεται, με τα μέσα που χρησιμοποιούνται, είναι πάρα πολύ επικίνδυνο να οδηγήσουν και σε ένα ατύχημα στο Αιγαίο. Εμείς, βεβαίως, δεν θα σταματήσουμε να διαφυλάττουμε την εθνική κυριαρχία της χώρας ούτε θα παραιτηθούμε των δικαιωμάτων της αντιμετώπισης, όπως προβλέπεται από τους στρατιωτικούς σχεδιασμούς.
Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι η Τουρκία οφείλει να σταματήσει αυτές τις προκλητικές συμπεριφορές που μπορεί να οδηγήσουν σε μια ένταση. Με πολύ μεγάλη προσοχή λοιπόν η ελληνική πλευρά, διασφαλίζοντας τα κυριαρχικά δικαιώματα, αντιμετωπίζει αυτές τις προκλήσεις, αλλά ζητά επίσης να σταματήσουν αμέσως αυτού του είδους τακτικές
ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Με ποιον μιλάτε συνήθως από την άλλη πλευρά για αυτά τα θέματα;
Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Με τον Τούρκο Υπουργό μιλάω ενώπιον των Υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ, γιατί αντιλαμβάνεστε το να πάρω ένα τηλέφωνο τον Τούρκο Υπουργό και να μιλήσω τηλεφωνικά δεν ωφελεί σε τίποτα. Ενώπιον όμως των Υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ και ενώπιον του Γενικού Γραμματέα του ΝΑΤΟ επανειλημμένως το έχω κάνει και θα το ξανακάνω, όπως επίσης και στα Συμβούλια Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μην ξεχνάτε ότι μετά την απόφαση του 2008 με τη συμφωνία για τη μετανάστευση, όπου τα ελληνικά σύνορα, τα ελληνικά χωρικά ύδατα, ο ελληνικός εναέριος χώρος θεωρείται και ευρωπαϊκός εναέριος χώρος. Δεν έχουμε λοιπόν παραβίαση μόνο των ελληνικών χωρικών υδάτων, του ελληνικού εναέριου χώρου, αλλά και του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου και των ευρωπαϊκών χωρικών υδάτων.
Εδώ, λοιπόν, είναι προτιμότερο αυτού του είδους οι παρεμβάσεις να γίνονται παρουσία των συμμάχων. Δε νομίζω ότι θα ωφελούσε μια προσωπική συνομιλία την οποία εξάλλου την έχει το Υπουργείο Εξωτερικών που είναι και ο αρμόδιος χειριστής των θεμάτων αυτών.
ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Κύριε Υπουργέ, η λέξη που είπατε σε ό,τι αφορά τις αναχαιτίσεις και τις εμπλοκές στο Αιγαίο μπορεί να μεταφραστεί διαφορετικά η λέξη «ατύχημα»; Μπορεί να γίνει κάποιο ατύχημα στο Αιγαίο; Δηλαδή εννοώ εάν μπορεί πάνω σε κάποια εμπλοκή να γίνει χρήση όπλων; Αυτό είναι μια προειδοποίηση προς την Άγκυρα;
Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Υπάρχουν συγκεκριμένοι σχεδιασμοί οι οποίοι προβλέπονται. Εάν θέλετε ο Αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας να σας κάνει μια ανάλυση πολύ ευχαρίστως. Υπάρχουν κάποιες διαδικασίες οι οποίες ακολουθούνται, δεν φτάνουμε στη χρήση όπλων».
Χ. ΒΑΪΤΣΗΣ (ΑΡΧΗΓΟΣ ΓΕΑ): Αν μου επιτρέπετε να «μεταφράσω» αυτά που είπε ο κ. Υπουργός απαντώντας στον κ. Σιδέρη δεν νομίζω ότι υπήρξε μορφή απειλής ότι θα χρησιμοποιήσουμε όπλα εάν μπαίνουν μέσα. Το ατύχημα έγκειται, όπως είπε προηγουμένως ο κ. Υπουργός, στο ότι σε ένα τόσο μικρό εναέριο χώρο για τα δεδομένα των αεροπορικών επιχειρήσεων βρίσκονται πάρα πολλά αεροπλάνα μαζί – συνήθως αυτοί μπαίνουν με έξι έως οκτώ αεροσκάφη και άλλα δύο τα δικά μας δέκα – κάνοντας εμπλοκές και διαφόρους ελιγμούς. Πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος να συμβεί κάποιο αεροπορικό ατύχημα, όπως μπορεί να συμβεί όχι μόνο στις εμπλοκές στο Αιγαίο, αλλά και στην καθημερινή εκπαίδευση όλων των αεροποριών του κόσμου. Αυτό νομίζω ότι είναι πάντα ένας κίνδυνος, πολύ δε περισσότερο όταν δεν γνωρίζεις. Στην εκπαίδευση γνωρίζουμε, έχουμε συγκεκριμένους κανόνες εμπλοκής, έχουμε συγκεκριμένα επίπεδα πτήσεως για κάθε ένα σχηματισμό. Όταν όμως εμείς δεν γνωρίζουμε πώς θα κινηθούν τα τουρκικά αεροσκάφη φυσικά είναι πολύ πιο επικίνδυνο να εμπλέκεσαι μαζί τους και η πιθανότητα για τη δημιουργία ενός ατυχήματος είναι πάντα υπαρκτή.
/hellasforce.com/